ایرانیان و چینیها دو گروه قومی با باورها، فرهنگ، ترجیحات و معمولات متفاوت هستند. این تفاوتها در میان دانشجویان این دو کشور هم واضح است. یکی از تفاوتهای کلیدی بین این دو گروه، رفتارهای اجتماعی آنها است. در دانشگاههای چینی، معمولاً دانشجویان برای پذیرایی از دوستان خود شامل ازدواج و غذای دستگاهی هستند. برخلاف ایرانیان، چینیها به تنهایی احترام گذاشته و برای افزایش دانش خود دیگران را به خود نزدیک نمیکنند.
علاوه بر این، دانشجویان ایرانی و چینی نیز با کلاس درسهای دانشگاهی به شدت متفاوت هستند. در روزهای عادی، بسیاری از دانشجویان چینی به دلیل اینکه درسهای آنها بسیار نوآورانه و جذاب هستند، به صورت فعالانه و با علاقه در جلسات درسی شرکت میکنند. در مقابل، بسیاری از دانشجویان ایرانی همچنان برای آنچه که تعیین میکنند "کسب نمره" درس خود شرکت میکنند و هدف اصلی آنها اخذ نمره است، نه آموختن مطالب.
باز هم، یک تفاوت فرهنگی میان دانشجویان ایرانی و چینی، رفتار نوع دوستی آنها با هم است. در دانشگاههای چینی، دوستی بین همکلاسیها بسیار مهم است و دانشجویان به دنبال یافتن دوستان وابسته هستند. در مقابل، دوستی در دانشگاههای ایرانی معمولاً در حساب نمیآید و دانشجویان معمولاً درس خود را به تنهایی فرا میگیرند. در نتیجه، دانشجویان ایرانی و چینی در مقابل دوستی و روابط آنها با همکلاسیها نگرانیهای متفاوتی دارند.
بنابراین، میتوان گفت که تفاوتهای فرهنگی میان ایرانیان و چینیها در دانشگاههای چینی بسیار واضح است. علاوه بر رفتار اجتماعی و روند درسی، دانشجویان این دو کشور نیز در دیدگاه، گفتمانها و معمولات خود متفاوت هستند. همه این تفاوتها باعث شدهاند که دانشجویان ایرانی و چینی با تمام قوت خود به اختلافهای میان فرهنگی خود و دیگران علاقهمند شوند و سعی کنند با یکدیگر بهتر آشنا شوند.
"تفاوت کارآمدی (Efficiency
تفاوت کارآمدی (Efficiency) در واقع به میزان بهره وری و عملکرد بالایی اشاره دارد که یک سازمان یا شخص در انجام کارها و فعالیتها به دست میآورد. در واقع کارآمدی به این معناست که با حفظ کیفیت و صحت اجرای کار، روشی بهتر و با عملکرد بالاتر در انجام دادن آن به کار گرفته میشود؛ به گونهای که در نهایت موجب صرفهجویی در زمان، هزینه و منابع مختلف میشود.
در واقع کارآمدی به دو نوع تقسیم میشود: کارآمدی عملی و کارآمدی اقتصادی. کارآمدی عملی به میزان صحت و کارایی در انجام دادن کارها به وسیلهی یک شخص یا سازمان اشاره دارد، به طوری که با استفاده از روشهای مناسب و بهینه، میتواند بهترین نتیجه را در حداقل زمان و هزینه به دست آورد. همچنین کارآمدی اقتصادی به میزان صرفهجویی در مصرف منابع و کاهش هزینهها اشاره دارد.
عوامل مختلفی در ایجاد کارآمدی در یک سازمان یا فرد نقش دارند. از جمله این عوامل میتوان به بهرهوری منابع، کارایی پرسنل، استفاده از فناوریهای نوین، مدیریت منابع انسانی، سیاستهای بازاریابی، پشتیبانی مشتریان، مدیریت مالی و زمانبندی مناسب اشاره کرد.
در نتیجه، افزایش کارآمدی یک سازمان یا شخص باعث میشود که انجام کارها با سرعت بیشتری انجام شود، هزینهها کاهش پیدا کنند، کیفیت کار افزایش یابد و بازده اقتصادی برای سازمان یا شخص بالا رود. به همین دلیل، بهطور کلی کارآمدی یکی از عوامل اصلی موفقیت در یک سازمان و یا در یک فرد است.
تفاوتهای فرهنگی در زمینه تحصیلات
تحصیلات و آموزش در بین فرهنگهای مختلف به شکل متفاوتی برگزار میشود؛ مسائلی از جمله سیستم تحصیلی، رویدادهای تحصیلی، ایدئولوژی و ارتباطات بین مدارس و خانوادهها برای هر فرهنگ متفاوت است.
در برخی فرهنگها، برای موفقیت در تحصیلات، تاکید بر خوشبختی و هنر، و غیره است. در برخی دیگر، تحصیلات برای بیشتر افراد اجبار است و برای دستیابی به پستهای بالا و ثروت مهم است. همچنین، برخی فرهنگها دستور خدمت در قبال تحصیلات ندارند، در حالی که دیگران تعلیم و تربیت را برابر خدمت در نظر میگیرند.
علاوه بر سیستم تحصیلی، ارتباط بین مدارس و خانوادهها هم در بین فرهنگهای مختلف با تفاوتهایی مواجه است. در برخی فرهنگها، خانوادهها فقط به دانشآموزان بهعنوان یک عضو از جامعه فکر میکنند و برای تحصیلات فقط مسئولیت آنان را تحمل میکنند. در فرهنگهای دیگر، خانوادهها به دانشآموزان خود کمک میکنند تا بهترین شرایط تحصیلی را داشته باشند و تا حد امکان از مدارس درخواست، کمک و حمایت میکنند.
در نتیجه، این موضوع تفاوتهای فرهنگی در زمینه تحصیلات است که هر فرهنگ را به صورت جداگانه میتوان مطالعه کرد. بررسی این تفاوتها باعث میشود که آداب و رسوم آموزشی عمومی در هر فرهنگ را بهتر درک کنیم و بدانیم چگونه می توان با فرهنگهای مختلف بهتر ارتباط برقرار کرد.
تاثیر تفاوتهای فرهنگی بر روابط اجتماعی دانشجویان
تفاوتهای فرهنگی به عنوان یک پدیده طبیعی و برخوردار از تنوع، در هر جامعهای با مشاهده میتواند تشخیص داده شود. در محیط دانشگاهی نیز علاوه بر وجود دانشجویانی که از همین جامعه فرهنگیشان هستند، دانشجویانی نیز وجود دارند که از فرهنگهای مختلف به دانشگاه آمدهاند. این تفاوتها میتواند تأثیر مستقیم بر رابطه دانشجویان با یکدیگر داشته باشد.
در جامعهای چون دانشگاه که روحیه همکاری و انجام پروژههای گروهی پررنگ است، تفاوتهای فرهنگی میتواند باعث ایجاد مشکلاتی در روابط بین دانشجویان شود. دانشجویان از فرهنگهای مختلف ممکن است انتظارات مختلفی از پروژههای گروهی داشته باشند. همچنین، از نظر محتوایی و سبک کاری، دانشجویان میتوانند تفاوتهای بسیاری داشته باشند که میتواند باعث اختلافات و مشکلاتی در کار گروهی شود. همچنین، در تعاملات اجتماعی، تفاوتهای فرهنگی میتواند باعث سوءتفاهم و عدم تعامل صحیح بین دانشجویان شود.
علاوه بر این، برخی از دانشجویان از فرهنگی که معتقدند بهترین و جامعهای متناسب با آن ایدهآل تر است، پرافتخارتر برای خود شمردهاند. این مسئله میتواند باعث نادرست ساختن نگرشهای این دانشجویان در قبال فرهنگهای مختلف شود و به طور مستقیم روی رفتار و تعاملات آنها با دانشجویان دیگر، تأثیر بگذارد.
به طور کلی، میتوان گفت تفاوتهای فرهنگی در محیط دانشگاه میتواند تأثیر بسیاری در رفتار و تعاملات دانشجویان گذارد و میتواند پررنگترین دردسر آنها در جامعه دانشجویی باشد. برای پیشگیری و رفع این مشکلات، آگاهی و تسلط به فرهنگهای مختلف در محیط دانشگاه، یکی از مهمترین چیزهاست.
تفاوت در شیوههای آموزشی در دانشگاههای ایرانی و چینی
در دانشگاههای ایرانی و چینی، شیوههای آموزشی بسیاری با یکدیگر تفاوت دارند. در دانشگاههای ایرانی، روشهای سنتی آموزشی شامل سخنرانی، صحبتهای استاد با دانشجویان و جزوهدهی به دانشجویان متداول است. اما در دانشگاههای چینی، از روش های آموزشی مزایای تکنولوژی بهره برده میشود. این شامل کلاسهای آنلاین، ویدئوهای درسی، پورتال آموزشی و برنامههای کامپیوتری برای آموزش است.
در دانشگاههای چینی، دانشجویان بیشتر به جلاسهای آنلاین شرکت میکنند. در این کلاسها، کلاسهای تخصصی درسی و ارائههای دانشگاهی با موضوعهای متنوعی ارائه میشود. در این سیستم آموزشی، دانشجویان با تکنولوژیهای جدید آشنا شده و برای یادگیری، از پورتالهای آموزشی و برنامههای کامپیوتری که برای آن طراحی شدهاند، استفاده میکنند.
در مقابل، در دانشگاههای ایران، کلاسهای سنتی آموزشی همچنان رواج دارد. استادان با استفاده از جزوهدهی، سخنرانی و یادگیری مبتنی بر کتاب، دانشجویان را برای امتحانات آماده میکنند. استفاده از تکنولوژی و جدیدترین سیستمهای آموزشی، به جز محدود تعداد دانشگاههایی که در کشور ما وجود دارد، در دانشگاههای ایران متداول نیست.
بنابراین، البته با وجود تفاوتها در روشهای آموزشی، دانشجویان در هر دو کشور به دوران تحصیل خود در یک دانشگاه متعهد و پرکار میشوند. با این حال، دانشگاههای چینی تحرکات بیشتری در جهت ترکیب فناوری و آموزش داشتهاند و سعی کردهاند از تکنولوژی بهره ببرند تا فرایند آموزش به روزرسانی شود.
تاثیر تفاوتهای فرهنگی بر استفاده از فضاهای دانشگاهی
استفاده از فضاهای دانشگاهی در سراسر جهان با توجه به تفاوتهای فرهنگی و تمدنی جداگانه ارائه میشود. چند جهانی شدن و رشد تحصیلات بالا در دانشگاهها، نیاز به تأمین یک فضای متناسب با نیازهای جامعه دانشجویی فراهم شده است که حاوی امکانات آموزشی و سازگار با محیطهای جامعه محلی باشد.
دانشگاههایی که در کشورهای لاتین قرار دارند با فضاهایی روبرو هستند که به نسبت بیشتری جامعهای شهری هستند. همچنین، دانشگاههای آسیایی بیشتر در شهرهای بزرگ قرار گرفتهاند. به علاوه با توجه به موضوع تمدنی، دانشگاههای آسیای شرقی و جنوب شرقی به جای حفرههای سرخ و سفید، سعی در فراهم آوردن فضاهای ارام و آرامش برای دانشجویان دارند.
به عنوان مثال، در برخی دانشگاههای غربی، فضاهای دانشگاهی شبیه یک شرکت یا شرکت فناوری بزرگ بوده و به دانشجویان، امکان استفاده از امکانات اداری و تجاری مشابه رستورانها و فروشگاهها را در فضای دانشگاه به ارمغان میآورد. در دانشگاههایی که در آسیا و اقیانوسیه قرار دارند، فضاهای دانشگاهی به جای این که بزرگ و تجاری باشند، با فرهنگ محلی سازگار هستند و برای دانشجویان، آرامش و آرامش عمیق به ارمغان میآورند.
به طور کلی، نیاز به فضاهای دانشگاهی سازگار با فرهنگ و تمدن دانشجویان همواره با توجه به محیط زیست، فرهنگ اجتماعی و همچنین زیباییهای طبیعی اطراف دانشگاهها مورد توجه قرار گرفته است. این نکته بسیار مهم است که فضاهای دانشگاهی با توجه به فرهنگی که در آن دانشگاه وجود دارد، شکل خواهد گرفت.
تحصیل در چین
تحصیل در روسیه
منبع
مقالات مشابه
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- کفش برند و مارک و اسپرت - آفلند
- آموزش ترید - امیدینو.ترید
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی