منظومه شمسی – ویکی نجوم

سیارههای سنگی کوچکتر جوشان را برای این رشد از دست میدهند، ولی گازهای از دست رفته را میتوان با بکارگیری گازهای بیرون آمده ازگوشته و از راه برخوردهای ستاره های دنباله دار جایگزین کرد(سیارههای کوچکتر هر اتمسفری را که از راه سازوکار گریزان گوناگون به دست میآورند، از دست میدهند). در نتیجه ، چرخش بیشتر از هر سیاره دیگری در منظومه شمسی به دور محور خود طول می کشد و این کار را در خلاف جهت همه بجز اورانوس انجام می دهد .

در واقع این سیاره مانند ناهید از شرق به سمت غرب می چرخد اما بر خلاف سایر سیارات خط استوا تقریبا در زاویه درست مدار خود قرار گرفته است. با توجه به 7 درجه انحراف مدار گردش این سیاره به دور خورشید این سیاره در هر بار گردش از جلوی خورشید عبور نمی کند. در چنين كره اي چون زمين به دور خورشيد مي گردد ،در هر ماه از سال ، زمين را در محل معيني از مدار خود مي يابيم .

۱۲. آنجا تقریبا ده سیاره فراخورشیدی یافت شده با جرمی بین۱۰تا۲۰ برابر زمین وجود دارد، مثل مدار ستاره های ام. تصویری از پاندورا که جو یک سیاره فراخورشیدی را هنگام عبور از مقابل ستاره میزبانش با استفاده از طیفسنجی گذر مطالعه میکند. آن ها در مقایسه با قمر زمین بسیار کوچک هستند و شکل نامنظمی دارند. مشتری یک میدان مغناطیسی قوی دارد و با ۷۵ قمر تقریباً شبیه به نمونهای کوچک از منظومه شمسی است. اما مناطقی در آن وجود دارد، که ممکن است بقایای یک میدان مغناطیسی مربوط به گذسته های دور این سیاره باشند. استدلالهای ستارهشناسان برای پولوتون به عنوان یک سیاره محرمانه افزایش یافت، چون بسیاری از اجرام هم اندازه نزدیک آن در همان ناحیه از منظومه شمسی طی ۱۹۹۰و اوایل۲۰۰۰ یافت شده بودند(کمربند کویپر).

سیارکها و ستاره های دنباله دار از جمله (اجرام کمربند کویپر) متفاوتند با سیاراتی که میتوانند با سیارات و هر چیز دیگری برخورد کنند. به طور معمول، این بدان معنی است که روزها در زهره طولانیتر از سالها خواهند بود به گونهای که در هر روز میتوان ۲ بار تولد خود را جشن گرفت! ستاره ها در آسمان فاصله ثابتی نسبت به هم دارند و حرکات آنها در طی گذر سال ها مشهود می شود، از آنجا که سیارات نسبت به ستاره ها به ما بسیار نزدیکتر هستند حرکات آنها مبرهن تر از باقی اجرام خواهد بود و حرکات آنها در طی گذر روزها و یا ماه ها مشهود خواهد شد.

فاصله ماه از زمين در حضيض زميني آن 360000 كيلومتر است. محور چرخش مریخ 25.2 درجه نسبت به صفحه مدار سیاره به دور خورشید متمایل است. اولین کشف تایید شده مدار سیاره فراخورشیدی یک ستاره رشته اصلی معمولی در ۶اکتبر۱۹۹۵اتفاق افتاد، زمانی که میچایل مویر و دیدیر کوولز کشف یک سیاره فراخورشیدی در اطراف ستاره ۵۱ پگاسی را اعلام کردند. نخستین سیاره فراخورشیدی کشف شده پیرامون یک ستاره معمولی رشته اصلی در ۶ اکتبر ۱۹۹۵ رخ داد، زمانی که دیدیه کیلوز و میشل مایر از دانشگاه ژنو کشف یک سیاره را در اطراف ۵۱ پگاسوس اعلام نمودند. وظیفه InSight بررسی فعالیت های زمین شناسی سیاره در زیر زمین با سوراخ کردن سطح آن بود.

ضمنا، ان نشانی از بحث بر سر جرم محدود پایین تر ندارد، بنابراین آن روشنگر بحث در خصوص اجرام داخل منظومه شمسی میباشد. جزئیاتی هم که روی سطح دیده میشود، خیلی مبهم است؛ بنابراین چند رصد استثنا هم بهعنوان خطاهای رصدی تعبیر میشد. در این قمر، چندین آرایش زمینشناختی که در دیگر جاها نیز یافت شدهاند، به صورت مخلوط دیده میشود؛ به علاوهی آرایشهایی کاملاً منحصر به فرد به شکل V. ممکن است ظاهر فعلی میراندا، نتیجهی یک برخورد گسترده باشد که به متلاشی شدن قمر انجامید؛ سپس برخی از تکهها بهصورت وارونه کنار هم قرار گرفتهاند.

اجسام نیمهستارهای با جرم واقعی فراتر از حد جرمی برای همجوشی گرمایی هستهای دوتریم، «کوتوله قهوهای» محسوب میشوند و اینکه چگونه ایجاد شدهاند یا کجا قرار گرفتهاند تفاوتی ایجاد نمیکند. اجرام خرده ستاره ها با جرمهای حقیقی بالاتر از جرم محدود برای همجوشی گرمایی هستهای دوتریم «کوتولههای قهوهای» هستند، مهم نیست که چگونه تشکیل شدهاند و کجا هستند. پس از سیاره به اندازههای بزرگتر از اندازه ماه زمین میرسیم، دراین گام جسم آغاز به گردآوری هوابار میکند و به سختی اندازه فراگیری خرده سیاره بدست کشش هواباری افزایش مییابد.

کف گودالها پوشیده از گرد و غباری است که از متلاشی شدن این خرده سنگها بهوجود آمده است. این همان مدت زمانی است که عطارد به دور خورشید میگردد. توضیح در منظومه شمسی ما ۹ سیاره است : عطارد زهره زمین مریخ مشتری زحل اورانوس نپتون پلتون . این مأموریت ها نشان داد که مریخ یک جهان عاری از هرگونه حیات است. یک مطالعه توسط دانشمندان در سال 2018 نشان داد که آب شور زیر سطح مریخ وجود دارد که داری مقدار قابل توجهی اکسیژن است. ۲. رادار و نقشهبرداری جاذبه از سیاره زهره، هزاران آتشفشان و دشتهای گسترده آتشفشانی را نشان میدهد که نشاندهنده این موضوع است که آنها در ۵۰۰ میلیون سال گذشته نیز در سطح سیاره ظاهر شدهاند.

در عرض 50 میلیون سال، فوبوس یا به مریخ برخورد می کند و یا متلاشی شده و حلقه ای از بقایا آن در اطراف مریخ باقی می ماند. مریخ دارای دو مشخصه منحصر بفرد در منظومه شمسی است : بلندترین کوه آتشفشانی المپ مانس، و دره والس مارینریس به عمق 7 کیلومتر (5/4 مایل) و عرض 600 کیلومتر (370 مایل) در این سیاره قرار دارند . گوشته مریخ از آنجا که بیشتر از پریدوتیت تشکیل شده است متشکل از سیلیکون، اکسیژن، آهن و منیزیم است. طبق گفته منجمان دانشگاه پادووا در ایتالیا، نور فرا بنفش منعکس شده از فوبوس، شواهد محکمی است درباره سیارکی بودن این قمر.

به این سیارات سیارات درونی هم گفته میشود و دلیل نام گذاری آن این است که به خورشید نزدیک ترند. سیاره، به جسمی فضایی با جرم بسیار زیاد گفته میشود، که گرد یک ستاره در گردش باشد و خود نیز ستاره نباشد. در حالی که Ryhs از باز پسگیری پول دزدیده شده خود درمانده، به همراه فیونا یک پروژه اکتشاف تالار گنج در کمپانی اطلس را پیدا میکند. این انحراف زاویه در بیشتر سیارات متجاوز از 30 درجه نیست. آیا از سایر سیارات منظومه شمسی اطلاع دارید؟ مشتری بزرگترین سیاره در منظومه شمسی با قطر ۱۳۹/۸۲۲ کیلومتر است. با گذشت زمان و به علت نبود میدان مغناطیسی در این سیاره جو آن ضخامت خود را از دست داده و باعث از بین رفتن تمام آب های موجود بر روی سطح آن شده است.

بعد از گذشت زمان کافی، نیروی گرانش کار خود را انجام میدهد و تمام آن گاز و گرد و غبار شروع به جمع شدن میکنند و سیارهها را تشکیل میدهند. این اثر گلخانهای دمای سطحی را تا ۴۵۰ درجه سانتیگراد افزایش میدهد. پاندورا (Pandora) سیارهای مرموز است که داستان تمام بازیهای Borderlands روی آن رخ میدهد. زحل دورترین سیاره ای بود که ستاره شناسان باستان موفق به کشف آن شده بودند.اندازه ی زحل در مقایسه با زمیناین سیاره به مناسبت خدای کشاورزی رومیان، ساترن نام گرفت.زحل در مداری بیضی شکل به دور خورشید در حرکت است. به سراغ احمد کریمی و محمدصالح تیمار که ما را به دنیای آسمان نما خواهند برد میرویم.

ویژگی مهم این سیاره فاصله بسیار کم آن با خورشید است و خواندن این مطلب را به علاقهمندان به آسمان و دنیای بالای سر توصیه میکنیم. در این مطلب در مورد سیاره عطارد یا تیر با جزئیات بیشتری صحبت میکنیم. با این حال سیاره عطارد با وجود مجاورت با خورشید گرمترین سیاره در منظومه شمسی ما نیست و این عنوان به لطف جو متراکم آن به سیاره زهره یا ونوس تعلق دارد.

فوبوس به تدریج در حال نزدیک شدن به مریخ است. مریخ هر 24.6 ساعت در محور خود می چرخد و طول یک روز مریخ را تعریف می کند. سياره : (عربي) ۱- (در نجوم) هر جرم آسماني كه در منظومهاي به دور ستارهاي ميگردد، به ويژه هر يك از نُه جِرم آسمانيِ غير نوراني و بزرگ كه به دور خورشيد ميگردند؛ ۲- (در قديم) كاروان، قافله. سياره مريخ دو قمر کوچک دارد که هر دوی آنها در سال 1877 توسط ستاره شناس آمريکايی آساف هال (Asaph Hall) کشف شدند.

اما این سیارات کوچک مساحتی در حد یک شهر را به خود اختصاص دادهاند و نمیتوان آنها را نادیده گرفت. مسافت کوانتومی طی شده از مرکز سانتسیا تا فتوسفر ، هزاران سنگ مورد نیاز است: حتی با تابش مجدد ، به مدت یک ربع ساعت ، مستقیم به جلو حرکت کنید ، زیرا کفها اغلب مانند عقب به عقب فرو می ریزند. هنگامیکه پیش ستاره (تا جایی که برای پدیداری ستاره نیاز است، فروزان شود) بزرگ میشود، دیسک به جامانده از درون به برون بدست تفیدگی دیسک، باد خورشیدی، کشش روبرت سونی و دیگر اثرها جابه جا میشود. در بيشتر مواقع سياره ها به آهستگي -آهسته تر از ستاره ها- در آسمان به جانب غرب حركت مي كنند.

شرایط احتمال وجود حیات در زهره مدتهاست که مورد بحث و گمانه زنی است و در سال های اخیر تحقیقات فعال را دریافت کرده است. به احتمال فراوان آن ها سیارک هایی بودند که توسط نیروی جاذبه مریخ گرفتار شده اند. از این بین، سه سیاره (ناهید، زمین، مریخ) دارای اتمسفر کافی برای تولید آبوهوا، دهانه برخوردی، تکنوتیک، و ویژگیهای سطح مانند از جمله ی شکاف درهها، و آتشفشانها هستند. ، سیاراتی که به دور خورشید می گردند به ترتیب فاصلۀ از خورشید عبارتند از عطارد (تیر)، زهره (ناهید)، زمین، مریخ (بهرام)، مشتری (برجیس)، زحل (کیوان)، اورانوس، نپتون و پلوتون.