منظومه شمسی – ویکی نجوم

اولاً ترکیب «آلودگی کردن» در نسخۀ بصیرمژدهی، ترکیب نادرستی است؛ ثانیاً ربط مصراع اول و دوم در هر دو نسخۀ بصیرمژدهی و مسکو به صورتی که ضبط کردهاند، آشفته میشود: پیشۀ خاک این است که گَردِ راه باشد، پس اگر منِ خاکی نیز آلودگی کردم (یا آلوده شوم)، باکی نیست! یکی از نقاط اشتراک این نوارها لکهی سرخ بزرگ معروف است؛ طوفان عظیمی که برای اولین بار در قرن هفدهم با تلسکوپ رصد شد.سیارهی مشتری دارای حلقهای کمرنگ و یک مگنتوسفر قوی است. در واقع مساحت سطح مشتری ۱۲۲ بار بزرگتر از سطح زمین بوده و از لحاظ حجمی نیز چیزی در حدود ۱۳۰۰ کره زمین در دورن مشتری قرار میگیرد.

عطارد هر 88 روز یک بار یک دور به گرد خورشید می چرخد ( دوره تناوب نجومی ). در حالی که در مدت 5/58 روز یک دور به دور خود می چرخد ( حرکت وضعی ). در عطارد هیچ گونه جوی وجود ندارد، ولی برخی مطالعات وجود مقدار کمی گاز هلیوم را که گفته می شود از طریق بادهای خورشید به گرد این سیاره قرار گرفته اند اثبات می کند. لذا در مدار گردش سیاره به دور خورشید، اجرام آسمانی دیگری پیدا نمیشوند. اتحادیه جهانی نجوم برای تعریف سیاره کوتوله چهار ویژگی برمیشمرد که مشخص میکند سیاره کوتوله چیست.

اما در ماموریت کاسینی در سال ۲۰۰۷ چندین ویژگی جالب دیگر کشف شد. طلا ویژگی های منحصر به فرد بسیار زیادی دارد که باعث ارزش ذاتی آن شده است. هسته ی زمین هنوز بعد از این همه سال، داغ باقی مانده است، چرا که گرمای اولیه ی حاصل از برخوردهای بین خرده سنگها با زمین اولیه، را حفظ کرده است، و از طرف دیگر واکنشهای رادیواکتیو با نیمه عمرهای طولانی، مثل اورانیوم، توریوم و پتاسیم، که از ابتدای شکل گیری زمین در آن قرار گرفته اند، نیز باعث گرم تر شدن لایه های درونی زمین می گردند. مشکلاتی مانند ذوب شدن یخچالهای قطبی روی زمین در مقایسه با دریاهای زهره که به طور کامل جوشیده اند مشابه به نظر میرسد.

با وجود آنکه این نزدیکتر بودن سبب می شود که زهره حرارت خورشید را بیشتر از زمین جذب کند، دانشمندان بر این تصور بودند که ابرهای زهره احتمالاً نور خورشید را منعکس میکنند و مانع زیاد گرم شدن سطح آن میشوند. همینطور جالب است بدانید در منظومه شمسی تعداد بسیار بیشتری از هشت سیاره و یک سیاره کوتوله وجود دارد. این پژوهشگر نجوم با تاکید بر اینکه سیاره نپتون با وجود اندازه بزرگ آن، بدون چشم غیرمسلح در آسمان قابل مشاهده نیست، گفت: نپتون دورترین سیاره به خورشید است. قمر درونی با کسب اندازه ی حرکت زاویه ای به مداری بالاتر می رود، اما در نتیجه این عمل حرکت آن کندتر می شود.

با آن که این جو شامل بسیاری از اجزای تشکیل دهنده ی اساسی است که می دانیم برای وجود حیات ضروری اند، اما فراوانی عناصر آن در مقایسه با جو زمین کاملا تفاوت دارد. در منظومه شمسی چهار سیاره کوتوله رسمی وجود دارد که نام آنها به ترتیب «سرس»، «هائومیا»، «ماکی ماکی» و «اریس» است. این جرم آسمانی به سبب درخشش دلپذیرش به نام ونوس، الهه زیبای عشق موسوم شد. با این همه، مولانا تنها به نقل احوال گذشتگان قناعت نداشت، بلکه اندیشة پویا و روح مبتکر و تازه آفرین وی سبب میشد که از دانشها و باورهای رایج در روزگار خود با تأویلات و برداشتهای خاص جهت ارائة آموزهها و ارزشهای جاودانة انسانی و عرفانی بهرهگیری نماید.

این بارندگیها در اثر برخورد شهاب سنگ ها، سیارک ها و دنبالهدارهایی بودند که مدارهایی یخ در خود داشتند و پس از برخورد با سطح زمین بخار آب فراوانی به جو آن وارد کرده و سبب پیدایش ابرهای باران زا گردیدند. ششمين سياره منظومه شمسی که بسیار هم زیباست، سیاره زحل است و ممکن است خیلی از شما با آن آشنا باشید. در ادامه با این سیاره بیشتر آشنا می شوید.

اگر بتوانید سوار اتومبیل خود شوید و با سرعت ۶۰ مایل در ساعت به صورت عمودی رانندگی کنید، تنها در یک ساعت میتوانید خود را به فضا برسانید. بادهای این طوفان به طور متوسط با ۲۷۰ مایل بر ساعت میوزد، اما در اطراف لبههای بیضی شکل آن میتواند تا ۴۲۵ مایل در ساعت نیز برسد. حدود دو تا سه کره زمین به طور کامل میتواند درون طوفان این نقطه قرمز قرار گیرد.

سه مکانی را که روی یک نصفالنهار قرار دارند، در نظر بگیرید و بگویید آیا این سه مکان طول جغرافیایی یکسانی دارند؟ چرا؟ بله .چون هرسه نقطه ازنصف النهار مبدأ فاصله یکسانی دارند. براتی اما رواج این نوع متون جغرافیایی را ناشی از افول زبان عربی، به­عنوان زبان علمی آن دوران، و افزایش نگارش متون به زبان فارسی می­داند. به نوشته هفته نامه علمی نیوساینتیست، محاسبات اخترشناسان دانشگاه “کلتک Caltech” که این جرم سماوی تازه را کشف کرده اند حکایت از آن دارد که قطر این خرده سیارک به 1650 کیلومتر بالغ می شود که فقط اندکی از پلوتو با قطر 2320 کیلومتر کوچکتر است.

از این پنج سیاره کوتوله، فقط سرس در ناحیه کمربند سیارکی است و مابقی در ناحیه فرانپتونی منظومه شمسی هستند. چهار سیاره دیگر به ترتیب بزرگی عبارتند از: اریس، ماکی ماکی، هائومیا و در نهایت سرس. پنج مورد سیاره کوتوله در منظومه شمسی به رسمیت شناخته شده، که عبارتند از: سرس (Ceres)، پلوتو (Pluto)، هائومیا (Haumea)، ماکی ماکی (Makemake) و اریس (Eris). قطعا نیازی نیست که انسانها به این سیاره سفر کنند، اما نکته ترسناک این است که زهره به دلیل اثر گلخانهای به این وضعیت افتاده است. الف. سیاره کوتوله دور خورشید در گردش است، اما قمر نیست (یعنی همزمان دور سیاره دیگری نمیچرخد).

سیاره کوتوله برخلاف سیاره، هنوز مدار گردش خود دور خورشید را پاکسازی نکرده است، یعنی در مدار گردش سیاره کوتوله، اجرام کوچکتر و پراکندهای یافت میشوند که هنوز جذب آن نشدهاند. نپتون به عنوان هشتمین سیاره از خورشید یکی از آخرین غولهای گازی است. یکی از مهمترین اتفاقاتی که به تشکیل شدن سیاره ما منجر شد، صفحات تکتونیکی هستند که همیشه در حال تغییر هستند. برخی اتفاقات مانند اشک ریختن در فضا و شناور شدن در کابینها واقعا عجیب به نظر میرسند. هلیوپاز به عنوان مرز بیرونی منظومهٔ خورشیدی در نظر گرفته شده و برآورد میشود که میان ۱۱۰ تا ۱۷۰ واحد نجومی از خورشید دورتر است.

خورشید که نور انرژی بخش و نجات دهنده زمین است، شاید روزی باعث مرگ ما شود. که به متلاشی شدن سنگها می انجامد . هر بچهای پیش از آنکه وارد بزرگسالی شود رویای فضانورد شدن را در سر میپروراند. طبق مشاهدات دانشمندان استخوانهای واقعی دایناسورها روی ماه پیدا شده بود که به نظر میرسد به دلیل برخورد شهاب سنگ با زمین و پرتاب شدن آنها به خارج از جو زمین و در نهایت رسیدن آنها به سطح ماه بوده است. طبق پیش بینی ها قیمت ارز TLM پتانسیل رسیدن به 3 دلار رو تو یکی دو سال آینده داره و میتونیم بگیم آینده ارز TLM میتونه خوب در نظر گرفته شه.