سیاره زمین – ساختار و تاریخ پیدایش حیات در آن

حرکت اجرام در کهکشان ما تصادفی نیست بلکه از یک الگوی چرخشی پیروی می کند، درست مانند دیگر کهکشان های مارپیچی. از این رو، تأثیرات ماه بر موجودات عالم خاکی تنها منحصر به اوضاع جوی نمی­شود، بلکه رشد و نمو گیاهان، جانوران، انسان­ها و البته کانی­ها را نیز شامل می­شود. اما در سال ۱۹۷۲ دنیای علم شاهد طرح نظریه عجیب و البته بحثبرانگیز دیگری درخصوص این سیاره بود. یونانیان در گذشته اعتقاد داشتند که این سیاره دو جسم متفاوت در آسمان است که یکی در آسمان صبح و دیگری در عصر قابل مشاهده خواهد بود.

این سیارهها به علت برخی شباهتها به عنوان دوقلو یا همزاد اورانوس نیز شناخته میشود، بارزترین وجه شباهت در رنگ سبز – آبی هر دو سیاره به چشم میخورد که ناشی از جذب طیف انتخابی گاز متان از نور خورشید است. فاطمه فخرایی فرد در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: جمعه -۱۴ آبانماه- ساعت ۰۰:۴۵ ماه از نزدیک خورشید عبور میکند و برای چند روز در نور درخشان خورشید محو میشود، یگانه قمر سیاره ما در حرکت مداری خود به دور زمین هر چهار هفته یک بار مسیر خود را کامل میکند و در نتیجه فازهای آن از ماه نو تا ربع اول، ماه کامل و ربع آخر تغییر میکند و هر ۲۹ و نیم روز یک بار به ماه نو بر میگردد.

حلقههای نپتون در میانههای سال ۱۹۸۰ به همان روش اکتشافی اختفای ستارهای که در مورد اورانوس بهکار رفت ابتدا بهطور نامطمئن کشف شدند چراکه گاهی حلقهها نمایان شده و گاهی مخفی میشدند سپس حدود ۹ سال بعد و در سال ۱۹۸۹با عبور کاوشگر ویجر-۲ از نزدیکی سیاره وجود آنها تأیید شد. در حدود ۴۰ سال بعد در سال ۱۹۸۹با عبور ویجر-۲ از نزدیکی نپتون شش قمر دیگر کشف شدند که دومین قمر بزرگ نپتون یعنی پروتئوس که کروی شکل نیست از جملهی آنها بود.پنج قمر بعدی و نهایی در سالهای ۲۰۰۲ الی ۲۰۰۳ با تلسکوپهای زمینی کشف شدند.

در لحظه مقارنه ماه و خورشید، ماه از فاصله یک درجه و ۴۳ دقیقه قوسی خورشید در صورت فلکی میزان عبور میکند. سفینه ی مارینر 10 در فوریه 1974 از ارتفاعی کمتر از 6500 کیلومتر،زهره را مورد پژوهش قرار داد و معلوم شد که این ابرها حرکتی منطقه ای دارند و با سرعتی بیش از 240 کیلومتر در ساعت سیاره را دور می زنند و در مناطقی از زهره که رو به خورشید است برهم کنشی میان جریان های بزرگ مقیاس همرفتی با این حرکت منطقه ای وجود دارد.نگاه کنید به شکل 12-16. در 22 اکتبر 1975 وسیله از سفینه ی بدون سرنشین ونرا 9 متعلق به اتحاد جماهیر شوروی سابق،بر زهره فرود آمد و علی رغم شرایط فوق العاده سخت دما و فشار توانست به مدت 53 دقیقه عکس هایی از چشم انداز این سیاره بگیرد و اطلاعات گسترده ای از سطح زهره بفرستد.سه روز بعد وسیله ی مشابهی از سفینه ونرا 10 در 2،200 کیلومتری محل فرود وسیله ی ونرا 9 به زهره نشت و یافته های خود را به مدت 65 دقیقه ارسال کرد.این عکس ها،نخستین عکس هایی بود که تا آن زمان از سطح سیاره ای دیگر گرفته شده بود.

جوآن هم به احتمال زیاد متشکل است از آمیزه ای از آمونیاک ، متان وئیدروژن . در تحقیق حاضر، به منظور مسیریابی و منشایابی حرکت آلاینده های جوی شامل آلاینده های PM10و O3در شرایط وقوع آلودگی های حدی در کلان شهر تهران از داده های آلودگی هوا سازمان کنترل کیفیت هوا، داده های تصویر ماهواره ای Terra از سنجنده MODIS و از داده های FNL مدل HYSPLIT بهره گرفته شد. از آن جایی که بحران آلودگی هوا به یکی از ملموسترین معضلات زیست محیطی تبدیل شده است، که در ذیل به بررسی مطالعات صورت گرفته با سنجنده MODIS و سپس مدل HYSPLIT پرداخته می شود.

10- بیابان به کجا گفته می شود واین زیست بوم مربوط به کدام بخش از زمین است و آب و هوا ، پوشش گیاهی و نوع جانوران آن چگونه است؟ تا اینکه در سال 1728 میلادی حدود 2000 سال بعد معلوم گردید که او حقیقت را گفته است. به گفته اخترشناسان هلال ماه در این رویداد همانند بال در قسمت پایینی زهره دیده میشود و به نظر میرسد این سیاره را در آغوش گرفته است. خوب است بدانید که در منظومه شمسی ما علاوه بر مریخ امکان حیات در دو قمر “اروپا” یکی از اقمار سیاره مشتری و “انسلادوس” یکی از اقمار سیاره زحل نیز وجود دارد، اما باید در نظر داشت مریخ هدف بسیار نزدیک تری نسبت به این دو قمر است و رسیدن به آن هزینههای بسیار کم تری دارد.

نپتون به طور کلی پنج حلقه دارد که به ترتیب نام آنها را از بیرونیترین حلقه نسبت به سیاره در اینجا میآوریم: آدامــز(adams)، آراگو (arago)، لاسل (Lassell)، لِوِریر (leverrier) و گـاله (galle) شناخته میشوند. گرچه منابع موثقی در دست است که کاشف نپتون را لِوِریر بدانیم اما معمولاً لِوِریر و آدامز هر دو به عنوان کاشفان نپتون معرفی میشوند. پس از مدتها محاسبه و بررسی هردو به نتایج تقریباً یکسانی رسیدند و هر دو سعی کردند تا یک اخترشناس رصدی را برای یافتن این سیاره ترغیب کنند.

همین قوه است که سیماهای رمزی زمان و مکان را ادراک میکند و همان است که کیمیاگران «ستارة انسان» مینامیدند. تالس ستاره شناس بزرگ یونان قدیم توانست از یک خورشید گرفتگی که در سال 585 قبل از میلاد رخ می داد با خبر شود و این 2000 سال قبل از اختراع تلسکوپ بود. با پدیدار شدن رنگ قرمز افق شرقی که خبر از نزدیک بودن زمان طلوع خورشید می داد، میدان دید تلسکوپ به سمت محل طلوع خورشید نشانه روی شد و پس از نصب فیلتر مایلار بر روی دهانه تلسکوپ اصلی رصدخانه آماده رصد خورشید گردید .

آدامز در کمبریج ناکام ماند اما خوشبختانه درخواست لووریه با پاسخ مثبت «گرتفرید گـاله» در رصدخانه برلین مواجه شد و گـاله در نخستین شب جستوجو موفق به یافتن سیارهی مفروض شد و آنرا در محدودهای با اختلاف حدود یک درجهی قوسی نسبت به موضع محاسبه شده به دام انداخت که بیشک یکی از هیجانانگیزترین لحظات در تاریخ ستارهشناسی به شمار میرود. کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: ماه طی روزهای آینده در اواخر بعدازظهر به صورت یک هلال باریک که کمی بعد از خورشید غروب میکند نمایان میشود.

با این وجود مدارک رصدی ثبت شدهای در آثار خطی به جای مانده از گالیله به چشم میخورد که بر طبق آن احتمال میرود حدود ۲۳۴ سال زودتر گالیله، نپتون را رصد و کشف کرده بود چراکه از طرفی محاسبات مدار نپتون نشان میدهد که این سیاره در ژانویه ۱۶۱۳ در نزدیکی هم خطی با سیارهی مشتری به سر به میبرده است و از طرفی در همین ایام گالیله شی ستارهنما را در تاریخ ۲۷ دسامبر ۱۶۱۲ و یک ماه بعد در ۲۸ ژانویه ۱۶۱۳ در نزدیکی موقعیت پیشبینیشدهی نپتون رصد و ثبت کرده و حتی حرکت آن را نسبت به ستارهای نزدیک را آشکار کرده بود.

هرچند گالیله هیچوقت دنبال این کشف خود را نگرفت و نتوانست آن را به عنوان یک سیاره جدید معرفی کند. در این وضعیت نمیتوانیم ماه را در آسمان رصد کنیم، زیرا سمتی از ماه که توسط خورشید روشن میشود برای ناظران زمینی قابل مشاهده نیست. یک گروه پژوهشی متشکل از ستارهشناسان، برای مشاهده دقیق اورانوس، راه جدیدی برای استفاده از تلسکوپ “جمنای”(Gemini) یافتهاند. این کاوشگر با موفقیت بر سطح کره نشست ولی تنها 127 دقیق دوام آورد تا این که کاملا خرد شد و سپس تبدیل به مایع گشت. فاصله متوسط این سیاره تا خورشید۲٬۸۶۹٬۶۰۰٬۰۰۰ کیلومتر و۶۳ بار از کره زمین بزرگتر است.

گازهای شناور در اتمسفر اورانوس رنگ آبی-سبز زیبایی به این سیاره داده اند . این قمر از این جهت منحصربهفرد است که تنها قمر نزدیک به سیاره است که حرکت معکوس (در جهت عقربههای ساعت) دارد؛ همچنین با ۳۵۴ هزار کیلومتر فاصله از نپتون تقریباً هم اندازهی فاصلهی ماه از زمین است که تقریباً هر شش روز یک بار به دور نپتون میچرخد. وجود این سیاره در منظومه شمسی اولین بار بوسیله لوول (Lowel) تخمین زده شد و سپس بوسیله ویلیام تومباک در 1930 میلادی، کشف گردید. اولین سرنخ ما تمرکز ستاره ها در امتداد نوار شیری که در آسمان می بینیم بخصوص در صورت فلکی قوس است؛ یعنی کهکشان راه شیری به شکل یک دیسک با برآمدگی در مرکز آن است.