سیارهای خارج از منظومه شمسی کشف شد

۱۱چرا شاه تهماسب پایتخت خود را از تبریز به قزوین انتقال داد ؟ هرشل سعی داشت اسم سیاره را بر اساس نام شاه جورج سوم جورجین سیدوس بگذارد اما در نهایت نام اورانوس توسط جو آن باد فضانورد پیشنهاد شد که بر گرفته از نام خدای یونان باستان است. جهتگیری مدار مریخ در فضا به هنگام مقابله نزدیک به گونهای است که مریخ در جهت صورت فلکی دلو و یا در نزدیکی صورت فلکی بزغاله قرار میگیرد. پریش در سال 1323 در شهرضا، شهری كه بزرگانی چون آقا محمدرضا قمشهای متخلص به صهبا و حكیم الهی قمشهای را در دامن پرورانده است، متولد شد و در سال 1363 و در سن 40 سالگی سرودن اشعار را به صورت رسمی آغاز كرد.

دهانهٔ آتشفشان تقریباً ۲۷ کیلومتر بالاتر از سطح مریخ است، سه بار بلند­تر از کوه اورست! آنها سه آزمایش انجام دادند و گرچه فعالیت شیمیایی غیرمنتظره­ای را در خاک مریخ یافتند، اما به هیچ­گونه گواهی دال بر وجود موجودی زنده دست پیدا نکردند. این نکته را باید اشاره کرد که هیچ­گونه آب­راهی از زمین قابل شناسایی نبود، اما اینگونه تصور شد که آنها می­توانند جهت آبیاری مزارع کنارشان که از زمین دیده می­شد مورد استفاده قرار گیرند. این نقشه­ها خطوطی را شامل می­شدند که شیوپارلی آنها را Canali نامید، به معنی شیار در زبان ایتالیایی (مترادف Channel در انگلیسی).

در تقرب سال ۱۸۷۷ مریخ به زمین، یک ستاره­شناس ایتالیایی به ­نام جیووانی شیوپارلی (Giovanni Schiaparelli) با استفاده از تلسکوپ ۲۲ سانتیمتری توانست سطح مریخ را رسم کند و اولین نقشه­های تفصیلی را ارائه نماید. به گفته این مقام مسئول، مأموریت Tianwen-۱ چین به سیاره بهرام، توانست پس از سوزاندن ۱۵ دقیقهای سوخت، عصر روز چهارشنبه، ۲۲ بهمن در ساعت۱۵:۳۳:۳۰ بوقت ایران وارد مدار سیاره سرخ بهرام شود. پایان فیلم که سفینه به زمین وارد می شود، بسیار مهیج است.

19. قسمت اعظم جرم اورانوس از آب، آمونیاک و متان میباشد، در حالی که سنگها در هسته قرار داشته و هلیوم و هیدروژن هم در اتمسفر قرار دارند. در خلاصه داستان فیلم با بازی تدی، رز مالسون، آلن، پیپا هیوود و متیو گود آمده است: دیوید و آلیس هر دو از همسرشان جدا شده اند و هر کدام دو فرزند هستند با هم ازدواج کرده اند ولی بچه هایشان چیزی نمی دانند آنها به یک کلبه ساحلی می روند که این موضوع را به بچه ها بگویند. حلقههای زحل اولین حلقههایی بود که با تلسکوپ از روی زمین دیده شدند.

یاپتوس سومین قمر بزرگ زحل و یازدهمین قمر بزرگ در کل منظومه شمسی است. این سیاره گازی احتمالاً دارای سه لایه ابر مشخص در آسمان خود است که با هم جمع شده و حدوداً 71 کیلومتر (44 مایل) طول دارند. دیگر مشخصه­های قابل رؤیت بر سطح مریخ به­خوبی نشان می­داد که جریان آب در آنجا وجود داشته است. همچنین دارای حلقه هایی است که در فاصله 11 هزار و 200 کیلومتری آن جای گرفته اند. طوفان «لکه بزرگ سپید»، طوفانی است در نیمکره شمالی زحل با دوره تناوب ۲۸ سال و شش ماه، که برای نخستین بار در سال ۱۸۷۶ به ثبت اخترشناسان رسید و از آن پس هفت بار دیگر ظاهر شد.

به گفته این مقام مسئول، اکنون امارات پنجمین کشوری است که پس از ایالات متحده، هند، اتحاد جماهیر شوروی سابق و آژانس فضایی اروپا به سیاره بهرام رسیده است. اواخر آذر ماه و اوایل دی ماه سیاره بهرام (مریخ) و کیوان (زحل) میهمان آسمان نیمه شب خواهند بود که این زمان فرصت مناسبی برای رصد مسیر این سیارات است. در آسمان شب زمین، کیوان به دلیل اندازه بزرگ دارای جوی درخشان است. این سیاره در ساعت 22 هر شب طلوع می کند و در نیمه شب به وضعیت مناسب رصدی خواهد رسید.منجمان برای رصد این جرم آسمانی می توانند در ساعت 22 نگاهی به افق شمال شرقی بیندازید و به دنبال جسم آسمانی نورانی و قرمز رنگی در این محدوده باشند.

این جسم همان سیاره بهرام است. این پتانسیل بر مبنای پتانسیل هواشناسی بنا شده ولی محدود به محلهایی است که از نظر جغرافیایی برای تولید انرژی در دسترس هستند. زیرا این فیلم با استفاده از شیوه ضبط حرکت یا ردیابی حرکت (Motion capture) که در آن موقع بسیار نوپا بود ساخته شد و علاوه بر اکران دوبعدی، به صورت سه بعدی مبتنی بر فرمت های RealD 3D، Dolby 3D، XpanD 3D و به خصوص IMAX 3D و در بعضی از سینماهای کره جنوبی حتی به صورت چهار بعدی به نمایش درآمد و درواقع با اکران این فیلم بود که سینماها پس از چند دهه بار دیگر به سیستم های پخش سه بعدی مجهز شدند و از آن به بعد بیشتر کمپانی های فیلمسازی فیلم هایشان را با نسخه سه بعدی ساختند و پخش کردند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری افزود: دومین کاوشگر از ۳ مأموریت امسال به سمت سیاره بهرام، Tianwen-۱ (سوالات آسمانی) از کشور چین است که یک روز پس از مدارگرد مریخی”الأمل” امارات، با موفقیت وارد مدار سیاره سرخ بهرام شد. ماه 239000 مایل فاصله دارد و تنها مکانی در منظومه شمسی است که انسان به آن سفر کرده است. سال نوری: فاصله ای که نور در یک سال می پیماید ، 9460000 میلیون کیلومتر . به عبارتی دیگر، انسان در چهارچوبی مشخص یک نوع خداگونگی می یابد که هم نمودی عینی دارد وهم متضمّن حقیقتی روحانی است. این موضوع گمانه­زنی­هایی را دامن زد که شاید گونه­هایی از حیات ساده در آن زمان در مریخ وجود داشته است.

با این وجود، طلسم حیاتِ پیش­رفته در مریخ تا دههٔ ۱۹۶۰ باطل نشد و آن زمانی بود که فضاپیمای مارینر ناسا به مریخ رسید. یک تصویر فریبنده از تخته­سنگی عظیم، موسوم به «چهره بر روی مریخ»، توسط فضاپیمای وایکینگ ۱ در ۱۹۶۱ به­دست آمد. عتیقی ادامه داد: این تصویر کاوشگر Hope با ۶ موتور، حدود ۱.۵ تن وزن و ابعاد ۳در ۸ متر با صفحات خورشیدی است. این تصویر سه دنیای متفاوت موجود در قلمروی سیاره زحل یعنی دیون (چپ) ، تتیس (وسط) و پاندورا(راست) را در نزدیکی حلقه های زیبای این سیاره نشان میدهد.

در سمت چپ تصویر، از بالا به پایین، میتوانید سه آتشفشان سپری را ببینید که تقریبا ۲۵ کیاومتر ارتفاع دارند: کوههای آسکریوس (Ascraeus)، پاوونیس (Pavonis) و آرسیا (Arsia). اثر گازهای گلخانه­ای در جو سبب می­شده است که دمای سطح مریخ آنقدر بالا رود که آب امکان وجود روی آن را پیدا نماید. درحالی که در جو مریخ ۹۵ درصد دی اکسید کربن، ۳٪ نیتروژن، ۱٫۶٪ آرگون و فقط مقدار ناچیز اکسیژن و آب وجود دارد. با توجه به جو رقیق مریخ (بدون لایه اوزون)، اشعه فرابنفش بسیار بیشتر از زمین به سطح آن می­رسد، به­طوری که از وجود حیات بر روی آن جلوگیری می­نماید.

گالیله اولین کسی بود که مریخ را با تلسکوپ و در سال ۱۶۰۹ رصد کرد، اما تلسکوپ کوچک او جزئیاتی از سطح آن را نشان نداد. سیستم های شارژر باتری و پمپهای بادی با وجود کوچک بودن از اهمیت ویژه ای برخوردارند. پس از شکل گیری منظومه، بادهای خورشیدی به حدی قدرتمند بودند که بیشتر عناصر سبکتر مانند هیدروژن و هلیوم را از سیارات درونی دور کرده و سیارات کوچک سنگی را از خود به جای گذاشت.

لازم به یادآوری است که در میان گفتار و افعال روزمره به موارد متعددی میتوان اشاره کرد که ظاهراً دیدگاه دکارتیِ لاک را تأیید میکنند. نشریهی ورایتی در پیشنمایش تایتانیک این فیلم را در قامت یک فاجعه توصیف کرد. بعضی تصور کردند که آن نمادی بزرگ از تمدنی در گذشته است. تنها فضاپیمایی که تاکنون به پلوتون نزدیک شده تلسکوپ فضایی هابل است که توانسته تصاویری از آن و قمرهایش بگیرد، اما دانستن این اطلاعات چه فرقی برای ما دارد؟ این سیاره به دور ستاره AU Mic در گردش است و در صورت فلکی با اسم «میکروسکوپ» قرار دارد.

سیاره بهرام در این روزها میهمان صورت فلکی شیر است و رفته رفته به ستاره دل شیر (قلب الاسد) نزدیک می شود. رسیدگی به عمارت و مستاجران را همسر پیرزن به عهده دارد که بسیار خسیس بوده و به مستاجران سخت می گیرد و بسیار حریص است. هنگامی که دو ستاره دنباله دار به هم برخورد میکنند، مسیر آنها عوض شده و میتواند به طور اتفاقی وارد منظومه شمسی شوند. پیكر این دو شاعر عصر پنجشنبه (20 مرداد) با حضور هنرمندان و مردم شهرضا تشییع و در جوار امامزاده شاهرضا -صحن علما- به خاك سپرده شدند. مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: کاوشگر «امید» پس از حدود ۴۹۴ میلیون کیلومتر، ۲۱ بهمن ساعت ۱۹ بوقت ایران سرعتش را از ۱۲۱۰۰۰ کیلومتر به ۱۸۰۰۰ کیلومتر در ساعت رساند و به سیاره بهرام رسید.