بزرگترین سیاره درونی منظومه خورشیدی کدام است – ❤️ پست روزانه

بنابر آنچه گفته شد سردترین سیارات منظومه شمسی به ترتیب اول اورانوس و سپس نپتون میباشد. همانطور که میدانیم خورشید مهمترین عامل گرما بخش سیارات منظومه شمسی است و بنا بر این ر چه سیاره از خورشید دورتر باشد سهم کمتری از حرارت خورشید دارد اما برای دمای سیاره اورانوس موضوع کمی پیچیده تر است. این در حالی است که دما در سیاره نپتون هم بسیار سرد بوده و مقداری در حدود منفی 214 درجه سانتی گراد دارد اما همانطور که میدانیم دمای سردترین سیاره ی منظومه شمسی، اورانوس از این مقدار نیز کمتر میباشد. این سیستم میتواند اطلاعات را با سرعت 50 مگابیت بر ثانیه انتقال دهد و طی آخرین آزمایش، سیستم OPALS توانسته است به مدت 148 ثانیه اطلاعات را با همین سرعت در فضا ردوبدل کند.

روی سطح سیاره پلوتو به قدری سرد است که جاندا ران در چند ثانیه مانند سنگ یخ میزنند. فشارجوناهید با تغییر ارتفاع تغییر می کند ودر سطح نیز به حدود 92 برابر جو زمین میرسد که این مقدار با فشار در عمق یک کیلومتری اقیانوسها برابر است.جو ناهید از دو لایه اصلی با نام های تروپوسفر وتروموسفرکه مشابه تروموسفر زمین است تشکیل شده است. همچنین آیه مذکور پس از آیه مربوط به آفرینش آسمانها و زمین قرار گرفته است (انبیاء/32)، برخلاف تورات که آفرینش شب و روز، قبل از خلقت آسمانها و اجرام سماوی، در روز اول آفرینش ذکر شده است.

در طی تحقیق در مورد منظومه شمسی عطارد ۱۴ قرن قبل از میلاد کشف شده است و کوچکترین و نزدیکترین سیارهی منظومهی شمسی است. او در اطراف ما شواهد زیادی برای اثبات وجودش قرار داده و پرسش و جستجو در مورد وجودش را قبل از ما بوجود آورده است. در اطراف سیارات خاکی(زمین گون) تنها 3 قمر در گردش است. لذا همواره در اطراف خورشید حضور دارد و برای ما تنها در هنگام طلوع و غروب قابل رویت است.

هنگام مشاهده با تلسکوپ، اورانوس بصورت حلقه کوچکی به رنگهای سبز و آبی دیده می شود. پلوتو از نظر بزرگی پس از اریس، دومین سیاره کوتوله منظومه خورشیدی است که از هنگام کشف در سال ۱۹۳۰ تا ۲۴ اوت ۲۰۰۶ نهمین سیاره سامانه خورشیدی بود. سیاره اورانوس توسط ویلیام هرشل در سال 1781 میلادی کشف شده است. روی زمین، فسفین گازی است که عمدتاً از طریق فعل و انفعالات بیولوژیکی تولید میشود و کشف فسفین در زهره، فضایی جدید را برای امکان حیات در دسترس قرار میدهد.

فاصله زیاد سرد ترین سیاره منظومه شمسی از خورشید، امکان زندگی را به صفر رسانده است. دورترین سیاره منظومه شمسی ، ۴٫۵ میلیارد کیلومتر با خورشید فاصله دارد ولی اورانوس، ۲٫۸۸ میلیارد کیلومتر دورتر از خورشید است. در خارج از منظومه شمسی ، خورشید فقط شبیه یک ستاره پر نور دیده می شود که چندان گرمایی نیز ندارد. از جمله می­توان به تأثیر کواکب بر رویش محصولات خاص کشاورزی و نیز زندگی مردم ساکن در یک منطقه اشاره کرد.

بعضی از مردم به شوخی آن را ستاره مرگ مینامند چون دهانه کوهی که در آن قرار دارد شبیه یکی از دستگاه های استفاده شده در مجموعه فیلم “جنگ ستارگان” است. دمای این سیاره در بخش های داخلی کمتر از لایه های بیرونی نیز می باشد. نکته ای جالب که درباره سرمای اورانوس می توان گفت این است که این برخورد باعث از دست رفتن گرما از این سیاره شده است. همین باعث میشود به سختی دمای سطح را متوجه شد ولی دانشمندان توانستند دمای متوسط را از اتمسفر بالایی دریافت کنند، با این حال سیاره اورانوس که فاصله کمتری از خورشید دارد سردتر از نپتون است.

همین موضوع باعث شده که حتی بزرگترین تلسکوپها هم نتوانند جزئیات سطحی آن را به صورت واضح آشکار کنند، و با وجود پیشرفت فناوریهای کنونی پلوتو هنوز هم ناشناخته باقی مانده است. تومباو در ۱۸ فوریه ۱۹۳۰ با مقایسه دو عکس متوجه تغییر مکان منبع نوری در این دو عکس شد که همان سیاره پلوتو بود. در نپتون متان در سطحی بالاتری از اورانوس است بنابر این در حفظ گرمای تولید شده موفق تر است. همانطور که سیاره زهرا به دلیل جو غلیظ خود از نزدیکترین سیاره به خورشید هم گرم تر است سیاره اورانوس نیز بدلیل ویژگی های متفاوتش این روند عادی را زیر پا گذاشته و عنوان سردترین سیاره منظومه شمسی را از آن خود کرده است.

در مقالات پیشین گرم ترین سیاره منظومه شمسی را معرفی کرده ایم، حال میخواهیم به سرد ترین آنها بپردازیم. اما اکنون میخواهیم غاری زیبا را معرفی کنیم که در ویتنام قرار دارد. اگر بخواهیم سیارات منظومه شمسی را به ترتیب بررسی کنیم، سیاره نپتون با فاصله 4.5 میلیارد کیلومتر از خورشید سردترین میانگین دما را دارد در حالی که اورانوس رکورد پایین ترین دمای ثبت شده را دارا میباشد. اگر بخواهیم به صورت کامل به پاسخ این سوال بپردازیم باید بگوییم در گذشته پاسخ به این سوال بسیار ساده بود و پلوتون با برخوردار بودن بیشترین فاصله از خورشید به عنوان سردترین سیاره منظومه شمسی شناخته میشد، ولی سیاره پلوتون در سال 2006 از دسته سیارات خارج شد و هم اکنون فقط به عنوان یک سیاره کوتوله شناخته میشود.

پلوتو هر 153 ساعت یک بار به دور خودش میچرخد، پس روز آن تقریبا 6 برابر روز ماست. مدار پلوتو با دایرةالبروج بیش از ۱۷ درجه زاویه انحراف دارد و این بدان معنی است که این سیاره کوتوله نیمی از مسیر خود را بالای صفحه گردش زمین به دور خورشید و نیمی دیگر را پایین این صفحه طی میکند. پلوتو بزرگترین جسم فضایی در منظومهٔ خورشیدی ما است که ماموریتهای فضایی از سوی زمین هنوز به آن نرسیدهاند. پلوتو سیارهای است که در ژرفای فضا آرمیده است، سیارهای که اغلب در فهرست رصدی با تجربهترین منجمان هم به چشم نمیخورد.

سوزنبان گفت: از خودِ آتشکارِ لکوموتیف هم بپرسى نمىداند! اگر بسیار زیاد بود، بسیاری از گازهای نخستین سمی را هنوز در خود داشت و بهاین ترتیب حیات را غیرممکن میکرد. این فضاپیما در این صورت بسیار زودتر به سیاره پلوتون خواهد رسید این در حالی است که اگر فضاپیما با تأخیر بیشتری پرتاب میشد نمیتوانست از جاذبهی سیاره مشتری برای بالا بردن سرعت خود استفاده کند. طبق گزارش های این کاوشگر سیاره اورانوس برخلاف دیگر سیارات مشتری گون منبع گرمایی در لایه های مرکزی خود ندارد.

به این منظور در ادامه پس از معرفی سرد ترین سیاره منظومه شمسی به عوامل تاثیر گذار در دمای سیارات اشاره کرده و به بیان برخی ویژگی های این سیارات می پردازیم، با ما همراه باشید. به این ترتیب پیشبینی میشود که تا سال 2050، بلایای مورد نظر در کنار خشکسالیها ناشی از گرمایش زمین و افزایش سطح آب اقیانوسها یک میلیارد از انسانهای ساکن سیاره را به پناهندگان آب و هوایی تبدیل خواهد کرد. برای مثال زاویه انحراف محور دوران زمین با صفحه مداری اش 5/23 درجه می باشد. یکی از تفاوت های این سیاره به نسبت دیگر سیارات این است که سیاره اورانوس با 90 درجه انحراف از راستای عمودی به دور خورشید در حال چرخش است.

این دوربین مانند دوربین اصلی هابل برای مشاهده همه چیز به کار می رود. قمر P5 با استفاده از تصاوير تهيه شده توسط تلسكوپ فضايي هابل طي ماه هاي ژوئن و جولاي كشف شده است. همانطور که پیش تر اشاره کردیم اورانوس با بیش از 90 درجه انحراف از راستای عمودی قرار گرفته است و این به این معنا است که مدت زمان نیم سال اورانوسی قطب شمال این سیاره در مقابل خورشید است و نیم سال بعدی قطب جنوب و به این ترتیب قسمت های میانی این سیاره سهمی از تابش خورشید ندارند و در زمستان های تاریک و سرد همیشگی فرو رفته اند.

این سیاره با قطری حدود 2274 کیلومتر مقام کوچکترین سیاره منظومه شمسی را به خود اختصاص داده است، به طوری که حتی از 7 قمر گانیمد ، کالیستو ، تیتان ، یو ، تریتون و ماه نیز کوچکتر است. این اقمار که بعدها هایدارو نیکس نامیده شدند، قطری حدود 160 کیلومتر دارند و در خارج از مدار کارون قرار گرفته اند. در هیچ سیارهی دیگری، این مقدار کجی برای میدان مغناطیسی دیده نمیشود.

این سیاره کوتوله، هیچ ماه شناخته شدهای ندارد. علاوه بر این فضاپیمای افقهای نو اطلاعات بسیار مهمی را دربارهی کمربند کویپر و اجرام موجود در آن در اختیار ما خواهد گذاشت. اشیاء دیسک پراکنده در واقع همان اشیاء کمربند کویپر هستند که خروج از مرکز مداری آنها زیاد است. علاوه بر فاصله از خورشید جوی که در سیارات است میتواند در دمای سیاره موثر واقع شود. این نامگذاری به دلیل فاصله بسیار دور این جرم آسمانی از خورشید صورت پذیرفتهاست.

این سیاره اغلب یک غول یخی نامیده می شود، زیرا 80 درصد یا بیشتر جرم آن از ترکیبی مایع از آب، متان و یخ های آمونیاکی تشکیل شده است. نیمکره شمالی را نیمکره خشکی ها می گویند.زیرا بیشتر خشکی ها دراین نیمکره قراردارند. این بدان معنا است که 88 روز طول می کشد تا عطارد یک دور کامل به دور خورشید بچرخد. اما آیا عوامل دیگری هم در میزان دمای یک سیاره موثر است؟ آیا سرمای این سیاره فقط بخاطر دوری از خورشید است؟ آیا دورترین سیاره به خورشید سردترین سیاره منظومه شمسی محسوب میشود؟ کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: ماه طی روزهای آینده در اواخر بعدازظهر به صورت یک هلال باریک که کمی بعد از خورشید غروب میکند نمایان میشود.